Czym jest franczyza

Rozpoczęcie prowadzenia własnego biznesu to trudne zadanie, które wiąże się z wieloma niewiadomymi. Ludzie często obawiają się, że nie poradzą sobie ze znalezieniem klientów. Boją się, że na rynku są już inne marki, które mają ugruntowaną pozycję i są chętnie wybierane przez konsumentów. Takim osobom może spodobać się franczyza, czyli model biznesowy, w którym prowadzi się własną działalność, ale pod szyldem jakiejś znanej firmy. Czym dokładnie jest franczyza oraz jakie są wady i zalety takiego modelu biznesowego?

Czym jest franczyza?

Franczyza jest systemem biznesowym, który opiera się na wspólnej współpracy dwóch niezależnych przedsiębiorstw. Oba przedsiębiorstwa mają wobec siebie różne prawa i obowiązki. Franczyzodawca daje franczyzobiorcy możliwość korzystania ze swoich znaków towarowych, udostępnia rozwiązania technologiczne oraz oferuje pomoc w prowadzeniu działalności. W zamian za to franczyzobiorca dzieli się swoim zyskiem oraz ma inne zobowiązania wobec franczyzodawcy, które zawarte są w umowie. Franczyzodawca najczęściej jest dużym podmiotem, który ma już wyrobioną markę na rynku. Franczyzobiorcą może natomiast zostać najczęściej każdy, kto ma odpowiednią ilość kapitału. Warto przejrzeć dostępne oferty franczyz na stronie https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci gdzie prezentowane są właśnie systemy franczyzowe.

Jakie zalety ma biznes franczyzowy?

Największą zaletą jest możliwość prowadzenia biznesu pod szyldem znanej marki. W ramach franczyzy można otworzyć między innymi swój własny sklep spożywczy lub lokal gastronomiczny. Przykładem może być sieć sklepów Żabka lub sieć restauracji McDonald’s. Przy takim modelu biznesowym właściwie można zapomnieć o reklamie i marketingu, bo odpowiednie działania marketingowe są zazwyczaj prowadzone przez franczyzodawcę. Dzięki temu można wystartować z biznesem bez konieczności budowania swojej reputacji w oczach klientów. Dużą wartością może być również wsparcie od franczyzodawcy. Rozmiar wsparcia będzie zależny od warunków umowy, jednak czasem nawet najmniejsza pomoc może być nieoceniona podczas stawiania pierwszych kroków w świecie biznesu. Dodatkowo w ramach franczyzy startuje się z pomysłem, który został już zweryfikowany przez rynek. Duża część przedsiębiorstw upada w pierwszym roku od założenia, czego przyczyną często jest niedostateczne zbadanie rynku. W przypadku franczyzy można otrzymać kompletną strategię działania w ramach sprawdzonego pomysłu.

Jakie są wady biznesu franczyzowego?

Niestety, ale taki model biznesowy ma swoje wady. Pierwszą z nich jest zależność od franczyzodawcy. O ile w przypadku pierwszych kroków taka zależność może pomagać, tak w miarę rozwoju biznesu może stać się przyczyną ograniczeń i utrudnień. Drugą istotną wadą jest fakt, że niektóre warunki umowy mogą stać się uciążliwe dopiero po czasie. Nikt nie jest w stanie przewidzieć, jak będzie rozwijał się biznes. W niektórych wypadkach dopiero czas może zweryfikować, czy warunki faktycznie były korzystne. W ramach umowy franczyzodawca może też kontrolować franczyzobiorcę. Może to rodzić stres, a także wiąże się z punktem pierwszym, czyli ograniczoną swobodą działania. Oczywiście w ramach franczyzy trzeba też dzielić się zyskiem z franczyzodawcą. Dzielenie się zyskiem jest oczywiste od samego początku, jednak z biegiem czasu może okazać się, że otrzymywana pomoc jest nieproporcjonalna do ponoszonych kosztów.

Czy warto prowadzić biznes franczyzowy i kto może na tym skorzystać?

Odpowiedź nie jest oczywista. Wszystko zależy od pomysłu na biznes, indywidualnej tolerancji na ryzyko oraz posiadanego kapitału. Biznes franczyzowy może okazać się dobrym rozwiązaniem dla osób, które boją się niepowodzenia. Należy jednak liczyć się z inwestycją, podczas gdy niektóre rodzaje działalności można zacząć w zasadzie z zerowym kapitałem. Zawsze trzeba dobrze przeanalizować warunki umowy i przemyśleć wszelkie wątpliwości. Dobrze jest też skonsultować się z kimś, kto już prowadzi biznes w ramach danej franczyzy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here