W kosmetologii pierwsze skrzypce zawsze grała funkcjonalność. Dzięki temu producenci kosmetyków wprowadzają na rynek coraz to bardziej ergonomiczne rozwiązania. Swoistym kamieniem milowym było stworzenie opakowań airless, które — jak sama nazwa wskazuje — ograniczają dopływ świeżego powietrza do kosmetyku.
Czym w kosmetologii są opakowania airless?
Pod nazwą airless kryją się opakowania, których zadaniem jest ograniczenie podaży tlenu do kosmetyku. Ich konstrukcja jest bardzo prosta i składa się z górnej pompki i dolnego zaworu tłoczącego. Tak skonstruowany mechanizm stale przepycha substancję kosmetyku ku górze i jednocześnie odcina ją od bezpośredniego działania powietrza (utleniania). Opakowania te sprawdzają się zwłaszcza w przypadku łatwo psujących się kosmetyków. Butelki airless to doskonałe rozwiązanie dla różnego rodzaju kremów i balsamów, które w normalnych warunkach ulegałyby szybkiej degradacji. Widać to na przykładzie kosmetyków zamykanych w słoiczkach, które psują się znacznie szybciej niż ich szczelnie zamykane odpowiedniki.
Zalety opakowań airless
Prosta konstrukcja opakowań airless ma wiele zalet. Pierwszą z nich jest oczywiście mniejsza podatność na utlenianie kosmetyku. Szacuje się, że dzięki ograniczeniu dostępu tlenu niektóre preparaty zachowują swoją pierwotną konsystencję nawet o 15 procent dłużej. Opakowanie airless zapobiega też namnażaniu się bakterii przenikających z powierzchni palców do wnętrza pojemnika. Brak dostępu świeżego powietrza sprawia również, że kosmetyk jest aplikowany w jednolitych porcjach. Pozwala to na bardziej oszczędne gospodarowanie produktem.
Nowa odsłona opakowań airless
Z roku na rok powstają coraz to nowsze i bardziej udoskonalone modyfikacje opakowań airless. Niektóre z nich są skonstruowane w taki sposób, aby znajdujący się w środku kosmetyk nie miał styczności z plastikowym opakowaniem. W tym celu wprowadza się do jego wnętrza specjalny woreczek z produktem, który na skutek naciskania pompki automatycznie przeciska kosmetyk do otworu dozującego. Na stronie meping.pl można znaleźć ciekawe przykłady opakowań airless, które zaskakują pomysłowością, ale też funkcjonalnością i prostotą obsługi. Na marginesie warto dodać, że ostrożne prognozy mówią o tym, iż w 2024 roku rynek tychże opakowań osiągnie wartość 6,34 miliarda dolarów.
Opakowania kosmetyczne ograniczające dostęp świeżego powietrza do kosmetyku to przykład na to, że nawet najdrobniejsze i na pozór niewielkie zmiany, mogą przynieść zaskakujące efekty w postaci gwałtownego wzrostu sprzedaży.