Większość, bo według badań aż 89%, właścicieli sklepów internetowych w swojej działalności wykorzystuje e-mail marketing, uważając go za jedną z najlepszych metod dotarcia do klientów. Jednak sięganie po dane klientów do celów marketingowych oraz tworzenie własnej bazy klientów wiąże się z licznymi obowiązkami.

Kiedy sięgnąć po zgodę klienta

Właściciele sklepów internetowych wychodzą z założenia, że jeśli gromadzą dane klientów jedynie w celu wystawienia faktury, to tworzona na tej podstawie baza danych nie wymaga rejestracji. Nie jest to zgodne z obowiązującymi przepisami, dotyczącymi przetwarzania danych osobowych. Te same dane można wykorzystać do promowania własnych usług i produktów, dlatego dane klientów powinny być uzyskane w sposób zgodny z prawem, zaś cała baza musi być zarejestrowana w GIODO.

Jak pozyskiwać i przetwarzać dane

Każdy klient musi wyrazić zgodę na przetwarzanie swoich danych, w szczególności w zakresie działań marketingowych. Warto zadbać o to, aby takie zgody nie były zaznaczone domyślnie, zaś sam klient powinien mieć świadomość, z jaką częstotliwością nadawca będzie mu wysyłać informacje handlowe. Tak pozyskane dane mogą utworzyć bazę, którą obowiązkowo należy zarejestrować w GIODO, przy czym można to zrobić online lub wysyłając list polecony. Jeśli np. do wysyłki mailingów wykorzystywane są systemy zewnętrzne, wówczas należy dodatkowo podpisać z usługodawcą dostarczającym takie rozwiązanie umowę na powierzenie przetwarzania danych.

Ważnym aspektem w zakresie przetwarzania danych jest stworzenie spójnej i jasnej polityki prywatności, którą klient, wyrażając zgodę na przetwarzanie danych osobowych, powinien zaakceptować w sposób świadomy. Warto również sprawdzać regulacje unijne w zakresie ujednolicenia zakresu pozostawionych przez klienta danych, które następnie będą wykorzystywane m.in. do remarketingu. W szczególności dotyczy to plików cookies.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here