Przy zakładaniu sklepu internetowego należy zadbać o wykupienie odpowiedniej domeny, która będzie pozytywnie wyróżniać sklep na tle konkurencji, a następnie wykorzystać gotowy system do obsługi sklepu internetowego lub też zamówić stworzenie sklepu. Zwieńczeniem tych działań jest wybór odpowiedniego hostingu, dopasowanego do prowadzonej działalności.
Hosting uniwersalny nie zawsze najkorzystniejszy
Najtańsze są usługi hostingu uniwersalnego, który się sprawdza w przypadku prowadzenia stron hobbystycznych i innych stron, na których można zaobserwować niewielki ruch. Sklepy internetowe, które dopiero rozpoczynają działalność,a co za tym idzie mają dość ograniczony asortyment produktowy i niewielką liczbę klientów, nie potrzebują dedykowanych usług serwerowych. Potrzeby takich sklepów w pełni zaspokaja hosting wirtualny, w którym za niewielką miesięczną opłatą sklep współdzieli z innymi moc obliczeniową serwera oraz przestrzeń na serwerze. To rozwiązanie sprawdzi się w przypadku małych sklepów, jednak wraz z jego rozwojem czy z rozwojem oferty produktowej może ono nie wystarczać. Wówczas idealnym rozwiązaniem jest skorzystanie z usługi hostingu VPS, czyli wirtualnego serwera oddanego do dyspozycji danego sklepu.
VPS kontra serwer wirtualny
VPS, czyli Virtual Private Server, dość łatwo kojarzy się z serwerem wirtualnym, jednak różni się od tej usługi. Przy usłudze VPS użytkownik ma wskazaną własną moc obliczeniową serwera oraz korzysta z własnej, wskazanej przestrzeni dyskowej, której nie współdzieli z innymi użytkownikami. Zakres usługi jest przydzielany w oparciu o preferencje użytkowników, którzy decydują się na określony zakres usług.
Najdroższym rozwiązaniem jest korzystanie z serwera dedykowanego. Takie rozwiązanie jest rekomendowane w przypadku dużych sklepów internetowych, obsługujących wielu klientów i posiadający wiele produktów, liczonych w dziesiątkach tysięcy.