O co zadbać należy prowadząc własną działalność gospodarczą? Każdy zapytany zapewne odpowie od razu, że kluczem do sukcesu jest zgrana, profesjonalna i pełna entuzjazmu kadra zdeterminowana, aby zaznaczyć swoją pozycję na rynku. Jest to prawda…to jednak nie wszystko. Ktoś inny powiedzieć może, że nie da się prowadzić przedsiębiorstwa bez właściwie usytuowanego i otwartego na klientów biura.
Jak bowiem inaczej potencjalni interesanci mogliby nas znaleźć? Jak najbardziej z wszystkimi tymi stwierdzeniami się zgadzamy, jednakże pragniemy zwrócić uwagę czytelników na fakt, że w obecnym świecie równie ważną rolę odgrywa promocja i kreowanie marki, czyli identyfikacja wizualna firmy, które to niestety są jeszcze przez część firm, zwłaszcza małych i średnich, zaniedbywane.
Istotnym aspektem budowania świadomości marki w umysłach konsumentów jest właśnie wspomniana identyfikacja wizualna. Czym ona jednakże jest i jakie jej elementy nie mogą zostać pominięte w procesie twórczym? Tym właśnie zagadnieniom poświęcony jest dzisiejszy artykuł.
Branding (identyfikacja wizualna), jak mówią eksperci od kreowania marki z krakowskiej pracowni Łobzowska Studio, to innymi słowy zestaw działań marketingowych mających na celu dotarcie z produktami lub usługami przedsiębiorstwa do jak największej liczby klientów poprzez sprawienie, że zidentyfikują się oni z daną firmą i uznają ją za część swojego codziennego życia. Okazuje się, że aby było to możliwe, nie wystarczy wyśmienita jakość oferowanych dóbr materialnych lub niematerialnych, profesjonalna obsługa klienta oraz szybki czas realizacji zamówień. Konieczna jest też rozpoznawalność, a ją osiągnąć można przede wszystkim poprzez właściwie opracowany logotyp, którego zadaniem ma być przyciąganie niezdecydowanych klientów, informowanie o profilu działalności przedsiębiorstwa, jak również – tworzenie pozytywnych konotacji.
To jednak nie wszystko, niezbędna jest także unifikacja przygotowywanych materiałów oraz publikowanych w Internecie treści promocyjnych. Można to osiągnąć stawiając na ujednolicenie kolorów, szat graficznych oraz czcionek w obrębie wszystkich platform oraz kanałów komunikacji z konsumentem. Ułatwia to rozpoznawania materiałów wysyłanych lub oferowanych potencjalnemu nabywcy w natłoku innych, niejednokrotnie bliźniaczo podobnych do siebie reklam, ofert, czy katalogów. Nie zapominajmy także o przesyłanych do klientów paczkach oraz próbnikach – one także powinny docierać do nadawcy w jednolitych opakowaniach, odpowiednio oznakowanych i opisanych, dających jasno do zrozumienia, kto jest ich adresatem. Pozwala to w łatwy oraz nienadwyrężający budżetu sposób zdobyć zaufanie konsumentów, przekonania ich do siebie oraz zwiększenia zysków z prowadzonej działalności gospodarczej. Nie warto więc w żadnym wypadku zaniedbywać brandingu jako narzędzia marketingowego, gdyż jest to skuteczny sposób informowania potencjalnych klientów o naszej obecności na rynku, a następnie – utwierdzania ich w przekonaniu, że to właśnie my mamy im do zaoferowania znacznie więcej niż konkurencja! Na pewno się nam to opłaci…jednakże pamiętać musimy, że w tym wypadku zysk nie zawsze musi być wymierny. Może on być także mierzony lojalnością, zainteresowaniem marką, czy w końcu – odsetkiem stałych i powracających klientów.