W sklepach stacjonarnych, ale również internetowych, idealnym rozwiązaniem jest posiadanie pełnego asortymentu towarów do dyspozycji sklepu. Jednak istnieją branże, w których posiadanie własnego magazynu nie jest konieczne, natomiast sam klient, decydując się na zakupy, ma również świadomość, że zamówione przez niego towary będą dostępne w ciągu określonego czasu. Taką branżą jest np. branża meblowa czy apteki, sprowadzające na zamówienie klienta drogie leki czy specjalistyczne preparaty.
Kiedy magazyn nie jest konieczny
Podobnie działa większość sklepów internetowych, które w podręcznych magazynach posiadają wybrany rodzaj produktów, zwykle najlepiej sprzedające się towary. Reszta towarów jest dostępna po ich zamówieniu u producenta lub u pośrednika. W przypadku niektórych sklepów internetowych pojawia się specyficzny mechanizm, charakteryzujący zakupy dóbr luksusowych lub dostępny dla klientów wybranych butików internetowych. Takie e-sklepy zbierają przez określony czas zamówienia od klientów na konkretne produkty, aby następnie je zamówić. Jest to rozwiązanie rekomendowane, bowiem w przypadku posiadania własnego magazynu koszt magazynowania wspomnianych towarów może być niewspółmiernie wysoki w porównaniu z zyskami ze sprzedaży.
Obligatoryjne posiadanie magazynu
Sklepy oferujące gadżety prezentowe oraz akcesoria powinny zainwestować w niewielką powierzchnię magazynową. W przypadku takiej działalności wskazana jest szybkość dostawy, którą umożliwi posiadanie wybranych towarów na stanie. Warto się przyjrzeć posiadanym produktom i dokonać analizy, które z nich sprzedają się najczęściej, aby zainwestować w ich posiadanie we własnym magazynie.
Drugim ważnym elementem dla właścicieli e-sklepów jest rotacja towarów w magazynie. Nie powinno to jednak oznaczać ściągania produktu od producenta czy pośrednika dopiero po zakupie przez klienta, bowiem może się to przełożyć na brak towaru w magazynie pośrednika.