Czy sklep internetowy powinien posiadać magazyn?

0

W sklepach stacjonarnych, ale również internetowych, idealnym rozwiązaniem jest posiadanie pełnego asortymentu towarów do dyspozycji sklepu. Jednak istnieją branże, w których posiadanie własnego magazynu nie jest konieczne, natomiast sam klient, decydując się na zakupy, ma również świadomość, że zamówione przez niego towary będą dostępne w ciągu określonego czasu. Taką branżą jest np. branża meblowa czy apteki, sprowadzające na zamówienie klienta drogie leki czy specjalistyczne preparaty.

Kiedy magazyn nie jest konieczny

Podobnie działa większość sklepów internetowych, które w podręcznych magazynach posiadają wybrany rodzaj produktów, zwykle najlepiej sprzedające się towary. Reszta towarów jest dostępna po ich zamówieniu u producenta lub u pośrednika. W przypadku niektórych sklepów internetowych pojawia się specyficzny mechanizm, charakteryzujący zakupy dóbr luksusowych lub dostępny dla klientów wybranych butików internetowych. Takie e-sklepy zbierają przez określony czas zamówienia od klientów na konkretne produkty, aby następnie je zamówić. Jest to rozwiązanie rekomendowane, bowiem w przypadku posiadania własnego magazynu koszt magazynowania wspomnianych towarów może być niewspółmiernie wysoki w porównaniu z zyskami ze sprzedaży.

Obligatoryjne posiadanie magazynu

Sklepy oferujące gadżety prezentowe oraz akcesoria powinny zainwestować w niewielką powierzchnię magazynową. W przypadku takiej działalności wskazana jest szybkość dostawy, którą umożliwi posiadanie wybranych towarów na stanie. Warto się przyjrzeć posiadanym produktom i dokonać analizy, które z nich sprzedają się najczęściej, aby zainwestować w ich posiadanie we własnym magazynie.

Drugim ważnym elementem dla właścicieli e-sklepów jest rotacja towarów w magazynie. Nie powinno to jednak oznaczać ściągania produktu od producenta czy pośrednika dopiero po zakupie przez klienta, bowiem może się to przełożyć na brak towaru w magazynie pośrednika.

Własny sklep internetowy jako pomysł na biznes

0

Przeciętny klient ma coraz mniej czasu na robienie zakupów w stacjonarnych sklepach, a jednocześnie coraz więcej spraw załatwia przez Internet. Z tego powodu branża e-commerce bardzo dynamicznie się rozwija. Wystarczy kilkaset złotych, aby móc prowadzić własny sklep internetowy, który może się stać bardzo korzystnym sposobem na prowadzenie własnej działalności.

Sklep internetowy – od czego zacząć

Przed zainwestowaniem w rozwiązania technologiczne oraz w nabycie towaru w hurtowni, warto gruntownie przemyśleć branżę, w jakiej ma działać dany sklep internetowy. Na tym etapie przyda się badanie konkurencji, aby znaleźć dla siebie niszę, gwarantując stałe zainteresowanie ze strony klientów. Precyzyjne określenie grupy docelowej odbiorcy ułatwia dotarcie do niej oraz determinuje wszelkie działania promocyjne. Warto również określić dostawców oraz podpisać z nimi umowę, aby zapewnić sobie stały dostęp do wybranych produktów, jakie będzie oferować sklep internetowy. Najmniej kosztowne jest samodzielne kupowanie wybranych produktów w hurtowniach już po ich zamówieniu przez klienta, co może jednak skutkować nieterminową realizacją zamówienia i negatywnymi komentarzami ze strony klientów. Sposobem na rozwiązanie tego problemu może być zawarcie umowy z hurtownią, która zapewnia dostawę zamówionych produktów bezpośrednio do klienta.

Oprogramowanie do założenia sklepu

Najczęściej sklepy internetowe zakłada się w oparciu o gotowe oprogramowanie, co umożliwia uruchomienie sklepu nawet w ciągu kilku godzin. Ceny za takie rozwiązanie są bardzo przystępne i zaczynają się od kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Na rynku istnieją również darmowe sklepy internetowe, jednak do ceny takiego rozwiązania należy dodatkowo doliczyć cenę hostingu, zakup odpowiedniej domeny oraz inne koszty dotyczące zainstalowania oprogramowania. Sposobem na personalizację sklepu internetowego może być również zakup oprogramowania tworzonego na zamówienie. W zależności od stopnia skomplikowania takiego rozwiązania koszt jego zamówienia zaczyna się od około 10 tysięcy złotych.

Budowanie własnej bazy odbiorców

0

Proporcje na osiągnięcie sukcesu w branży internetowej wynoszą: 40, 40 i 20. Dokładnie w takich proporcjach należy poświęcić czas, aby stworzyć ofertę dla klientów, wyselekcjonować grupę odbiorców oraz zadbać o odpowiednią kreację własnej oferty produktowej.

Jak pozyskiwać dane klientów

Kluczem do sukcesu w promocji towarów i usług jest personalizacja promocji. W praktyce powinno się to wiązać choćby z mailingami, wysyłanymi do określonej grupy klientów, którzy mogą być zainteresowani wybranymi produktami. Aż 84% marketerów wysyła jednakowe mailingi do wszystkich klientów. Personalizacja mailingu wiąże się to z wieloma problemami, które dotyczą m.in. konieczności wypełnienia przez klienta bardzo rozbudowanych formularzy. Oczywiście klienci w większości przypadków nie są zainteresowani podawaniem szeregu informacji na swój temat, a wskaźnik porzucenia wypełniania rozbudowanego formularza sięga 92%.

Personalizacja wysyłki

Jednym z podstawowych czynników, które mają pozytywny wpływ na odbiór mailingu, jest użycie imienia adresata. Równie skuteczne jest wykorzystanie płci adresata przy wysyłce. Przy budowaniu własnej bazy klientów podstawowym elementem jest konieczność pozyskania adresów mailowych, które klienci pozostawiają choćby w czasie składania zamówienia czy przy zapisywaniu się na newsletter. Zgodę na wykorzystanie adresu mailowego można uzyskać także przy wypełnianiu przez klienta formularza kontaktu. Dobrym sposobem na pozyskanie od klientów adresów mailowych jest uzyskanie ich zgody do realizowania wysyłki przy wypełnianiu formularzy papierowych. Coraz powszechniej do tego celu wykorzystywane są media społecznościowe, w tym w szczególności organizowane na Facebooku konkursy.

Niezależnie od sposobu pozyskania danych należy uzyskać od klientów zgodę na wykorzystanie podanego adresu mailowego do celów marketingowych. Odpowiednią regułkę, zgodną z zapisami prawa, można zawrzeć np. w potwierdzeniu zapisania do newslettera. Na etapie realizowania wysyłki warto zadbać o aktualność podanych danych i usuwać dane, które zostały rozpoznane przez system do wysyłki mailingu jako tak zwane twarde odbicia.

Zakładanie własnego bloga

0

Współczesne blogi mają niewiele wspólnego z internetowymi pamiętnikami, a kojarzą się ze skutecznym narzędziem content marketingu. Coraz częściej jest to również sposób na zarabianie – według oficjalnych danych prawie 70% blogerów i serwisów blogerskich, które prowadzone są dłużej niż rok, potrafi zarobiać nawet kilkaset złotych miesięcznie.

Od czego zacząć prowadzenie bloga

Prowadzenie bloga warto rozpocząć od wyboru platformy dla blogerów, aby mieć pewność, że blog nie zostanie w dowolnym momencie w całości usunięty. Do prowadzenia blogów najczęściej wykorzystuje się WordPressa, ale sam blog powinien być prowadzony pod firmową domeną. Posiadacze własnej strony na WordPressie mogą dodać bloga jako kolejną podstronę, przy czym sam proces dodawania bloga jest bardzo prosty i nie wiąże się ze specjalistycznymi działaniami. Panel administracyjny w WordPressie jest dostępny w języku polskim, jest również prosty w obsłudze. Przy wyglądzie bloga można zdecydować się na dostępne szablony, przy czym mogą to być zarówno szablony darmowe, jak i płatne. Na blogu przydatne mogą być również różne wtyczki, m.in. łączące blog i Facebooka.

Pisać tak, aby czytali

Prowadzenie bloga to najskuteczniejsza forma content marketingu – aż 70% klientów kontaktuje się z daną marką ze względu na treści, które opublikowała, a nie z powodu skuteczności kampanii marketingowej. Publikowane treści powinny być w maksymalnym stopniu dopasowane do grupy potencjalnych odbiorów, także pod względem języka, jakim są pisane. Warto przy tej okazji pamiętać o odpowiednim formatowaniu napisanych treści. Chodzi tu o wykorzystanie chwytliwych tytułów i śródtytułów, wykorzystanie obrazów oraz pogrubienie najważniejszych treści. Najskuteczniejsze w formie dotarcia do odbiorców są wszelkie treści zaczynające się od liczby, np. 50 najlepszych sposobów na… Dodatkowe dane, statystyki i wyniki badań również wzmacniają treść publikowanego przekazu.

Hosting dla sklepu internetowego

0

Przy zakładaniu sklepu internetowego należy zadbać o wykupienie odpowiedniej domeny, która będzie pozytywnie wyróżniać sklep na tle konkurencji, a następnie wykorzystać gotowy system do obsługi sklepu internetowego lub też zamówić stworzenie sklepu. Zwieńczeniem tych działań jest wybór odpowiedniego hostingu, dopasowanego do prowadzonej działalności.

Hosting uniwersalny nie zawsze najkorzystniejszy

Najtańsze są usługi hostingu uniwersalnego, który się sprawdza w przypadku prowadzenia stron hobbystycznych i innych stron, na których można zaobserwować niewielki ruch. Sklepy internetowe, które dopiero rozpoczynają działalność,a co za tym idzie mają dość ograniczony asortyment produktowy i niewielką liczbę klientów, nie potrzebują dedykowanych usług serwerowych. Potrzeby takich sklepów w pełni zaspokaja hosting wirtualny, w którym za niewielką miesięczną opłatą sklep współdzieli z innymi moc obliczeniową serwera oraz przestrzeń na serwerze. To rozwiązanie sprawdzi się w przypadku małych sklepów, jednak wraz z jego rozwojem czy z rozwojem oferty produktowej może ono nie wystarczać. Wówczas idealnym rozwiązaniem jest skorzystanie z usługi hostingu VPS, czyli wirtualnego serwera oddanego do dyspozycji danego sklepu.

VPS kontra serwer wirtualny

VPS, czyli Virtual Private Server, dość łatwo kojarzy się z serwerem wirtualnym, jednak różni się od tej usługi. Przy usłudze VPS użytkownik ma wskazaną własną moc obliczeniową serwera oraz korzysta z własnej, wskazanej przestrzeni dyskowej, której nie współdzieli z innymi użytkownikami. Zakres usługi jest przydzielany w oparciu o preferencje użytkowników, którzy decydują się na określony zakres usług.

Najdroższym rozwiązaniem jest korzystanie z serwera dedykowanego. Takie rozwiązanie jest rekomendowane w przypadku dużych sklepów internetowych, obsługujących wielu klientów i posiadający wiele produktów, liczonych w dziesiątkach tysięcy.

Posiadanie certyfikatu SSL przez sklep internetowy

0

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z koniecznością przestrzegania różnych zapisów prawnych, w tym w szczególności dotyczy obowiązku ochrony danych klientów i zapewnieniu bezpieczeństwa realizowanych transakcji. Jednym z najczęściej stosowanych zabezpieczeń jest certyfikat SSL, który co prawda nie jest wymieniony w przepisach jako obowiązujący, ale jego wykorzystanie jest wskazane z różnych powodów.

Kiedy posiadanie certyfikatu SSL jest konieczne

Certyfikat SSL to kryptograficzne zabezpieczenie danych, który umożliwia przekazywanie danych pomiędzy komputerem klienta a serwerem odbiorcy w sposób zaszyfrowany. Szyfrowanie danych zabezpiecza je przed wykorzystaniem przez osoby trzecie. I choć Ustawa o ochronie danych osobowych nie mówi wprost o konieczności posiadania certyfikatu SSL, to jego wykorzystanie zostało wskazane w art. 36 ust. 1 ustawy. To właściciel sklepu internetowego musi zapewnić bezpieczeństwo przekazywanych danych. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że właściciel sklepu odpowiada nie tylko za bezpieczeństwo danych osobowych, ale również za zabezpieczenie kryptograficzne danych wprowadzanych w celu uwierzytelniania.

Brak SSL i co z tego wynika

Jeśli strona zawierza formularz do realizowania płatności internetowych, realizowanych także z wykorzystaniem kart płatniczych, bez zabezpieczenia https lub gdy zawiera formularz do logowania, a nie posiada certyfikatu SSL, wówczas Google oznacza taką stronę jako niebezpieczną. Posiadanie protokołu SSL oznacza również lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania – posiadanie certyfikatu SSL jest oficjalnie jednym z warunków, jakie musi spełniać strona internetowa, aby po sprawdzeniu przez algorytm Google’a osiągnęła wysoką pozycję w wyszukiwarce.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego

0

Stworzony zgodnie z obowiązującymi zasadami regulamin sklepu internetowego zawiera obowiązki sprzedawcy oraz prawa klientów, a jednocześnie zabezpiecza interesy sprzedawcy w przypadku stosowania klauzul niedozwolonych przez prawo. Regulamin ma również wpływ na zaufanie ze strony klientów oraz wpływa na sprzedaż.

Co powinien zawierać regulamin sklepu

Regulamin sklepu internetowego obejmuje różne obowiązki informacyjne oraz uwzględnia prawa konsumentów, dlatego do jego stworzenia wymagana jest znajomość ustawy o prawach konsumenta, o świadczeniu usług drogą elektroniczną, o ochronie danych osobowych oraz zapisów kodeksu cywilnego. Dobry regulamin minimalizuje zapytania o zasady zwrotu zakupionych produktów, reguluje również zasady dotyczące reklamacji zakupionych produktów. W szerszym kontekście regulamin sklepu internetowego minimalizuje ryzyko pozwania sklepu o stosowanie zakazanych klauzul czy postępowań prowadzonych przez UOKIK w przypadku zaistnienia podejrzenia o naruszenie zbiorowych praw klientów.

Uniwersalny czy dopasowany do danego sklepu

Gdyby kierować się jedynie aspektem cenowym, to oczywiście bardziej wskazany jest uniwersalny regulamin, którego wzór można znaleźć w Internecie. Natomiast jeśli sklep chce uniknąć w przyszłości odpowiedzialności prawnej choćby z tytułu zaistnienia klauzul niedozwolonych, wówczas lepszym rozwiązaniem jest stworzenie regulaminu dopasowanego do działalności danego sklepu internetowego. W wielu przypadkach kancelarie prawne, specjalizujące się w tworzeniu regulaminów dla handlu online, uwzględniają również konieczność przyszłych zmian regulaminów choćby ze względu na uznanie przez UOKIK kolejnych klauzul za niedozwolone. W dobrze napisanym regulaminie powinny się również pojawić zapisy, związane z handlem prowadzonym drogą elektroniczną.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

0

Rosnąca w Internecie konkurencja sprawia, że sklepy internetowe sięgają po bardzo różne formy dotarcia do swoich potencjalnych klientów. W swoich działaniach marketingowych sklepy powinny uwzględniać pozycjonowanie sklepu, działania z zakresu SEO i SEM oraz różnego rodzaju działania integracyjne, które zwiększą ruch na danej stronie internetowej oraz wpłyną na zwiększenie sprzedaży.

Pozycjonowanie i optymalizacja kodu

Jednym z najważniejszych sposobów na zwiększenie rozpoznawalności danej marki wśród internetowych konsumentów jest jej pozycjonowanie. Zanim jednak właściciel sklepu internetowego zdecyduje się na kompleksowe działania SEO, powinien się skupić na optymalizacji kodu własnego sklepu. Dzięki temu sklep może uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, a jednocześnie nie będzie banowany za wykorzystywanie treści powielanych czy zabronionych przez algorytmy Google’a. Zoptymalizowany kod wiąże się jednocześnie z właściwym pozycjonowaniem, do którego wykorzystuje się różne narzędzia optymalizacyjne. Nowoczesny sklep internetowy powinien posiadać wersję mobilną, która dzięki technologii RWD zapewni możliwość składania zamówień z każdego urządzenia mobilnego, gwarantując odpowiednie wyświetlanie wyników na danym urządzeniu.

SEM i long tail

Prowadząc sklep internetowy można również wybrać działania z zakresu SEM, które wiążą się z płatną widocznością w wynikach wyszukiwania. Wiele z tych działań umożliwia sterowanie wynikami wyświetlanymi, dostosowując je do rzeczywistych potrzeb promocyjnych. Wyszukiwanie long tail wiąże się z kolei z występowaniem określonych fraz, które wpisują internauci w celu wyszukania odpowiednich produktów. Optymalizacja kodu strony internetowej zwiększa widoczność sklepu w wyszukiwarkach ze względu na występowanie określonych fraz kluczowych.

Posiadanie kasy fiskalnej w sklepie internetowym

0

Kasa fiskalna jest konieczna przy prowadzeniu określonych rodzajów działalności oraz wtedy, gdy roczne obroty przekroczą wskazaną przez ustawodawcę kwotę. Konieczność ewidencjonowania sprzedaży poprzez kasy fiskalne nie ma jednak żadnego związku z faktem, czy właściciel sklepu internetowego jest płatnikiem podatku VAT.

Kiedy kasa nie jest konieczna

Posiadanie kasy fiskalnej nie jest konieczne w przypadku, gdy sklep sprzedaje towary na rzecz instytucji prowadzących działalność gospodarczą, gdy roczne obroty nie przekraczają 20 tysięcy złotych oraz gdy realizuje sprzedaż wysyłkową przy jednoczesnym otrzymywaniu zapłaty w formie bezgotówkowej.

Konieczność posiadania kasy

Wymienione kategorie wykluczeń nie są stosowane, jeśli sklep internetowy sprzedaje wskazane poniżej towary. Bez względu na wysokość obrotów konieczne jest rejestrowanie sprzedaży z wykorzystaniem kasy fiskalnej w przypadku nośników danych, części samochodowych, sprzętu RTV czy biżuterii, sprzętu fotograficznego, wyrobów alkoholowych i tytoniowych oraz wód toaletowych i perfum. Przewoźnicy realizujący połączenia rejsowe dla pasażerów również mają obowiązek stosowania kasy fiskalnej.

Jeśli sklep posiada kasę fiskalną, to ma obowiązek wystawienia paragonu. W przypadku jej braku, może wystawiać faktury lub dowody sprzedaży. Przy wystawianiu paragonu klient może również wnioskować o wystawienie faktury w terminie do 3 miesięcy do daty zakupu, natomiast właściciel sklepu internetowego musi pamiętać o konieczności generowania raportów sprzedażowych, dokumentujących sprzedaż dzienną i miesięczną. Zakup kasy fiskalnej, po spełnieniu określonych warunków, wiąże się ze zwrotem kwoty do 700 złotych, przy czym środki te należy zwrócić jeśli działalność będzie zamknięta w ciągu 3 lat od pierwszego użycia kasy.

Koszty prowadzenia sklepu internetowego

0

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z określonymi kosztami, dotyczącymi m.in. wynagradzania osób zatrudnionych, opłacania licencji i usług informatycznych czy dotyczących kosztów transportu zamawianych towarów. Część z tych kosztów można jednak wpisywać do kosztów uzyskania przychodu, obniżając dzięki temu wysokość odprowadzanego podatku.

Co uznaje się za koszty uzyskania przychodu

Przedsiębiorcy niektóre koszty, które są udokumentowane odpowiednim rachunkiem lub posiadaniem faktury, mogą wpisać do kosztów uzyskania przychodu. Takimi kosztami są wszelkie koszty, związane bezpośrednio z prowadzeniem danej działalności, przy czym ustawodawca stworzył listę wydatków, które nie mogą być zaliczone do wydatków obniżających zobowiązanie względem Urzędu Skarbowego. Listę takich wydatków zawarto w ustawie o podatku PIT w art. 23 ust. 1. W przypadku kontroli skarbowej przedsiębiorca musi wykazać, że dany wydatek faktycznie był ściśle związany z prowadzoną przez niego działalnością. Kosztem w przypadku sklepu internetowego są wydatki poniesione na zakup towarów, koszt usług kurierskich oraz wszelkie koszty, związane z koniecznością opakowania towarów i ich ubezpieczenia w czasie transportu.

Inne wydatki związane z prowadzeniem sklepu online

Sklep internetowy prowadzony jest w określonej przestrzeni, zatem właściciel sklepu internetowego może również traktować jako koszty uzyskania przychodu także opłaty za czynsz i media. Wysokość podatku obniży zakup mebli, sprzętu komputerowego i biurowego oraz niektórych licencji i programów komputerowych. Kosztem dla właściciela sklepu jest również zakup środków transportu czy ponoszenie wydatków na transport, ale także wynagrodzenie pracownika. Do tej kategorii kosztów mogą być również zaliczone wydatki na marketing, usługi księgowe czy wszelkie prowizje i opłaty, pobierane przez banki.

Zobacz też